Jurassic Identity

Toen ik gebeten was door de dinosaurusmicrobe had ik de neiging om alles wat met dinosaurussen te maken had te verzamelen. Het was niet zo moeilijk om iets te vinden want op dat moment was de promotiecampagne voor Jurassic Park 2: The Lost World volop aan de gang. Ik spaarde echt alles. Gelijk wat het Jurassic Park logo droeg, knipte ik uit en heb ik bewaard. Ik spaarde dus niet enkel de stickers die bij kauwgom zaten, maar ook het papiertje dat er rond ging.

Ik ken eigenlijk weinig films zoals Jurassic  Park die zo’n sterke graphic identity hebben. Het logo is 18 jaar na de eerste film nog bij iedereen bekend. In de films zelf wordt de huisstijl van het park ook in alles doorgetrokken. De vormgeving van de  gebouwen, voertuigen tot zelfs het servies, wordt allemaal gebruikt in het promotiemateriaal en de merchandising. De vormgeving van het park draagt in de film enorm bij tot de sfeer. Als ik nu eens nadenk over de huisstijl van Jurassic Park, valt het me op hoe grafisch en modern ze was voor een film dat over uitgestorven beesten ging.

Omdat ik me in mijn kinderjaren zo met Jurassic Park gadgets omringde kan het  niet anders dan dat ik er veel uit opgeslorpt heb. Ik weet nog dat ik vroeger echt oefende om die logo’s onder de knie te krijgen. Het ingen logo (ingen is het bedrijf dat de dinosaurussen kweekte) was voor mij bijvoorbeeld een openbaring toen ik ontdekte hoe ‘In’ en ‘Gen’ in elkaar verwerkt zaten. Zoiets was me voordien nog niet aan logo’s opgevallen. Ik heb ook een tekening terug gevonden die helemaal over de film Jurassic Park ging, maar waarop ik geen enkele dinosaurus of personage voor gebruikt heb. Blijkbaar had ik genoeg aan een autowrak met het (kleine) logo van het park om de sfeer weer te geven die ik wou.

Dan heb je ook nog het informatieve kantje van de Jurassic Park merchandising. Die bevatte meestal enkele dinosaurus weetjes. Dit werd meestal op een simpele en duidelijke manier vormgegeven. In het algemeen was hun vormgeving al heel informatief omdat ze vaak verwezen naar waarschuwingsbordjes. Zelf maakte ik ook waarschuwingsbordjes voor op mijn kamer. Die droegen boodschappen in de lijn van: “Danger raptors inside”, “Emergency exit”(hing aan mijn raam) en “Don’t feed the T-rex.”

Advertisements

One thought on “Jurassic Identity

  1. Deze blog is zo herkenbaar. Ik ken de film al sinds hij uit kwam. En nu ben ik er eigenlijk nog steeds mee bezig.

    De huisstijl is in de film zeer aanwezig. Dit is ook bewust gedaan door de makers om het themapark ook echt als een commercieel pretpark voor dino’s te laten lijken. De huisstijl in Jurassic Park is een “character in the movie”. Een eigen personage om de commerciële uitbuiting van dino’s in het verhaal te benadrukken. Dit is uiteraard meesterlijk gedaan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s